PRECIZĂRI REFERITOARE LA TRANSMITEREA CERTIFICATULUI DE VIAȚĂ DE CĂTRE BENEFICIARII STABILIȚI ÎN STRĂINĂTATE CONFORM LEGII NR. 360/2023 ȘI A ORDINULUI PREȘEDINTELUI CNPP NR. 874/2024 (actualizate)
Potrivit noii legi a pensiilor, în vigoare de la 1 septembrie 2024, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți), certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.
Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
Sintagma „autorități legale” se referă la instituții de pensii, autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia, etc.
În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an).
Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.
Modelul noului certificat de viață (RO/DE, RO/EN, RO/ES, RO/FR, RO/HU, RO/IT) a fost aprobat prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 874/26.06.2024 privind reglementarea modalităților de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 și a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum și a existenției beneficiarilor nerezidenți, publicat, la data de 09.07.2024, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651.
Precizăm că beneficiarii nerezidenți aflați în plată pot utiliza, ca mijloc alternativ de verificare administrativă, și modelul anterior de certificat de viață (RO/ES, RO/IT, RO/EN, RO/DE, RO/FR) prevăzut în Ordinul Președintelui CNPP nr. 865/29.11.2023.
Astfel, în cazul beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, în aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, certificatul de viață (model nou sau vechi) se va transmite până la data de 30 septembrie 2024.
Transmiterea certificatului de viață către casa teritorială de pensii se poate face prin orice mijloace de comunicare, respectiv poștă, fax, e-mail. Datele de contact ale Casei Județene de Pensii Botoșani se regăsesc aici.
Precizăm că, în cazul noilor beneficiari nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, Casa Județeană de Pensii Botoșani va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie și cu o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viață, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat și ștampilat, care atestă faptul că beneficiarul este în viață.
ACTUALIZARE ARTICOL:
Având în vedere modificările substanțiale aduse regimului de confirmare a existenței persoanei, prevăzute de Legea nr. 360/2023, care implică un grad de responsabilizare suplimentar din partea beneficiarilor nerezidenți, regim ce va consolida, totodată, relația dintre casele teritoriale de pensii și beneficiarii stabiliți pe teritoriul altor state, pentru garantarea unui proces de tranziție eficient și a unor condiții facile de adaptare a beneficiarilor nerezidenți, Casa Națională de Pensii Publice vine cu următoarele recomandări:
♦ Cetificatele de viață transmise în cursul anului curent (în forma aprobată prin Ordinele Președintelui CNPP nr. 865/2023 sau nr. 874/2024) vor fi valorificate pentru verificarea administrativă din 30 septembrie 2024.
♦ Întrucât Legea nr. 360/2023 nu prevede termene suplimentare și având în vedere că, potrivit noului cadru legal ce va intra în vigoare la 1 septembrie 2024, verificarea existenței persoanei trebuie să se efectueze cu frecvență semestrială, CNPP recomandă valorificarea certificatelor de viață transmise începând cu anul 2025, după cum urmează:
a). în perioada 01 ianuarie – 31 martie, pentru prima verificare din cursul unui an calendaristic;
b). în perioada 01 iulie – 30 septembrie, pentru a doua verificare din cursul unui an calendaristic.