CERTIFICATUL DE VIAȚĂ
Instrument de verificare administrativă


Persoane de contact:

• Cristina-Elena ANTON, director executiv: tel. 0726.291.582
• Mihaela-Vasilica ALUNCĂRIȚE, șef serviciu: tel. 0725.943.620

E-mail: certificateviata.botosani@cnpp.ro
Tel. fix: 0231.536.724 / 0231.536.725
Fax: 0231.513.517

Model CERTIFICAT DE VIAȚĂ:
Certificat de viață RO / DE (pdf / doc)
Certificat de viață RO / EN
(pdf / doc)
Certificat de viață RO / ES
(pdf / doc)
Certificat de viață RO / FR
(pdf / doc)
Certificat de viață RO / HU
(pdf / doc)
Certificat de viață RO / IT
(pdf / doc)


Potrivit Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, în vigoare de la 1 septembrie 2024, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți), certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.

Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.

Sintagma „autorități legale” se referă la instituții de pensii, autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia, etc.

În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an).

Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.

Modelul noului certificat de viață a fost aprobat prin Ordinul nr. 874/26.06.2024 al Președintelui CNPP, privind reglementarea modalităților de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 și a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum și a existenției beneficiarilor nerezidenți, publicat, la data de 09.07.2024, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651.

Precizăm că beneficiarii nerezidenți aflați în plată pot utiliza, ca mijloc alternativ de verificare administrativă, și modelul anterior de certificat de viață (RO/ESRO/ITRO/ENRO/DERO/FR)  prevăzut în Ordinul Președintelui CNPP nr. 865/29.11.2023.

Transmiterea certificatului de viață către casa teritorială de pensii se poate face prin orice mijloace de comunicare, respectiv poștă, fax, e-mail.

Precizăm că, în cazul noilor beneficiari nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, Casa Județeană de Pensii Botoșani va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie și cu o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viață, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat și ștampilat, care atestă faptul că beneficiarul este în viață.

!!! IMPORTANT

Având în vedere modificările substanțiale aduse regimului de confirmare a existenței persoanei, prevăzute de Legea nr. 360/2023, care implică un grad de responsabilizare suplimentar din partea beneficiarilor nerezidenți, regim ce va consolida, totodată, relația dintre casele teritoriale de pensii și beneficiarii stabiliți pe teritoriul altor state, pentru garantarea unui proces de tranziție eficient și a unor condiții facile de adaptare a beneficiarilor nerezidenți, Casa Națională de Pensii Publice vine cu următoarele recomandări:

♦ Cetificatele de viață transmise în cursul anului curent 2024 (în forma aprobată prin Ordinele  Președintelui CNPP nr. 865/2023 sau nr. 874/2024) vor fi valorificate pentru verificarea administrativă din 30 septembrie 2024.

Întrucât Legea nr. 360/2023 nu prevede termene suplimentare și având în vedere că, potrivit noului cadru legal ce a intrat în vigoare la 1 septembrie 2024, verificarea existenței persoanei trebuie să se efectueze cu frecvență semestrială, CNPP recomandă valorificarea certificatelor de viață transmise începând cu anul 2025, după cum urmează:
a). în perioada 01 ianuarie – 31 martie, pentru prima verificare din cursul unui an calendaristic;
b). în perioada 01 iulie – 30 septembrie, pentru a doua verificare din cursul unui an calendaristic.

***********************************
În atenția cetățenilor români beneficiari ai unei pensii plătite de statul italian care NU au transmis certificatul de viață către Citibank
 

Institutul Național de Protecție Socială (INPS) Italia prin Citibank a derulat, în perioada 20 septembrie 2024 – 18 ianuarie 2025, o campanie de verificare a existenței în viață care a vizat și unii pensionari români, titulari de pensie italiană încasată într-un cont bancar deschis în România (de exemplu, în cazul deciziilor emise în prima jumătate a anului trecut sau în cazul pensiilor italiene transferate în România în prima jumătate anului trecut, etc).

Dacă pensionarii nu au mai primit pensia italiană aferentă lunii februarie 2025, cel mai probabil, au fost vizați de campania menționată mai sus și nu au transmis certificatul de viață către Citibank.

Pentru a evita suspendarea și chiar eliminarea pensiei, este necesar ca pensionarii vizați să urmeze pașii descriși mai jos.

Ø  Ce pot face dacă nu am primit pensia italiană în luna februarie 2025?

Ați constatat că pensia italiană aferentă lunii februarie2025 nu a fost virată în contul bancar din România în care vă încasați pensia în mod obișnuit? Aveți posibilitatea de încasare a pensiei aferente lunii februarie prin Western Union. În acest mod, se confirmă și existența dvs. în viață.

Dacă adresa dvs. de la Citibank este cea actuală, ar fi trebuit să primiți prin poștă o scrisoare cu instrucțiunile privind modalitatea de încasare a pensiei aferente lunii februarie și numărul unic „Money Transfer Control Number” (MTCN). Este suficient să vă prezentați la un ghișeu Western, unde să prezentați documentul de identitate și codul MTCN pentru a vă încasa pensia. Scrisoarea este valabilă 90 de zile.

Nu ați primit scrisoarea cu instrucțiunile privind modalitatea de încasare a pensiei aferente lunii februarie? Puteți contacta Citibank, prin telefon: 0800.400.863; 0039.0269.430.63 (selectați limba în care se dorește comunicarea, apăsați tasta 2 pentru codul MTCN (Codul Western Union)  sau tasta 3, pentru a vorbi cu un operator și solicitați telefonic codul MTCN. Este util ca pensionarul să aibă la îndemână date cu privire la pensie: numărul de referință Citi (se găsește pe orice document primit de la Citi) numărul pensiei, categoria, sediul INPS care o plătește și coordonatele bancare). Pensionarul poate contacta, de asemenea, prin email Citibank: INPS.pensionati@citi.com pentru a obține codului MTCN.

Pentru sprijin, pensionarii se pot adresa unuia dintre patronatele italiene din România.

 Ø  Cum procedez ulterior încasării pensiei prin Western Union, după data de 19/02/2025?

Pentru a fi repuse în plată ratele de pensie suspendate, trebuie să transmiteți o cerere în acest sens, către INPS plătitor, inclusiv cu ajutorul unui patronat italian din România.

Ø  Ce se întâmplă dacă am pensia italiană suspendată și nu am încasat rata aferentă lunii februarie prin Western Union, în cele 90 de zile avute la dispoziție?

În lipsa unor demersuri pe lângă Citibank pentru reactivarea profilului, prin transmiterea unui certificat de viață valid și ulterior pe lângă INPS, pentru repunerea în plată, riscați ca pensia să vă fie eliminată. În situația nedorită în care pensia este eliminată, pentru repunerea în drepturi, beneficiarul trebuie să depună o nouă cerere de obținere a pensiei, la casa teritorială competentă.

Ø  Date de contact ale Patronatelor care au încheiate Protocoale de colaborare cu CNPP:

  INAS CISL București INCA CGIL București ITAL UIL București
adresă Bvd. Al. Ioan Cuza n. 10,et. 1, ap. 7, 011055,sect. 1, București Bd. Iancu de Hunedoara nr. 2, bl.  H6, scara A, et.1, ap. 4, 011741, sect. 1, București Calea Moșilor 258, bl.4 bis, et.1,ap.2, sect. 2, 020886, București
telefon +40 21 310 5011

+40 734 049 694

+40 741 845 666

+40 752 249 803

+40 720 723 903

+40 212123737

+40 726585485

+40 786732586

email romania@inas.it romania@inca.it ital.uil.bucarest@hotmail.com; bianca.duta@latina-ital.ro; ruxandra.cristescu@latina-ital.ro
  INAS IASI

Clădirea Gabriel Business Center

Str. Sf. Lazar, Nr. 66/A, Et. 4, Iași

+40 729 093 071

iasi@inas.it

  INAS CLUJ-NAPOCA

Str. Horea, Nr. 3, Cluj-Napoca

+40 729 032 973

clujnapoca@inas.it